Francisco Giner de los Ríos y la Institución Libre de Enseñanza
Ilustrad la pesenetación ya hecha per el profesor en classe. Las imágenes os ayudaran a recordar y a fijar conocimiento.
Reseñad por escrito:
1 Las aportaciones de la Institición Libre de Enseñanza
2 Cómo sería hoy la gente de España, su cultura y su educación, si dos dictaduras no hubieran interrumpido aquella obra
La Residencia de Estudiantes. Centre de formació cultural universitària com no havia vist mai España: Rafael Alberti, Jorge Guillén, Pedro Salinas, Garcia-Lorca, Dalí, Buñuel, Ortega y Gasset, Alejandro Cassona, Luzuriaga, Severo Ochoa, Juan Negrín, Blas Cabrera... i després mestres de Catalunya: Rosa Sensat, Josep Estalella, Malgarida Comes, Joaquim Xirau, Herminio Almendros, Maria Cuyàs...
Francesc Ferrer i Guàrdia, una vida per la llibertat
Completeu el visionat de la segona part no vist a classe.
Parleu-ne en equip.
Escriviu una pàgina ressenyant els principis educatius i -no és el mateix- els criteris pedagògics.
Recuperem 4 pedagogs cla, d'una gran talla científica i professional
D'Alexandre Galí i d'Artur Martorell en trobareu a bastament. Tenen webs.
Josep Estalella. Sempre nomenat dr. Estalella, va ser el director de l'insitut-escola de Catalunya (Avui Institut Verdaguer al Parc de la Ciutadella) com abans ho havia estat del de Madrid.
Eladi Homs és més desconegut i per això el vaig voler estudiar directament. Vegeu l'article que adjunto.
EladiHoms(Teixido)
Artur Martorell, mestre de mestres
"Artur Martorell, mestre de mestres" reflecteix l'ideari pedagògic d'una de les figures clau de la renovació pedagògica a Catalunya, la seva activitat a l'escola i en altres àmbits educatius. Artur Martorell va fer de pont entre els mestres més avançats del començament de segle i aquelles noves generacions que havien de configurar l'escola actual."
L'any 1936, amb el cop d'Estat que incia la Guerra Incivil d'España, a Catalunya els sectors d'esquerra i catalanistes prenen la iniciativa i no volen que es perdi l'esperança d'una escola que doni cultura a la classe treballadora. Encara hi ha massa infants sense escolaritzar i es prenen mesures excepcionals. Recerca d'edificis i també escoles privades religioses són requisades per a fer-ne escoles públiques obertes a tohom. Ho gestiona el CENU, Consell de l'Escola Nova Unificada.
Acabada la dictadura amb la mort de Franco el 1975, a España, a Barcelona, encara hi havia infants sense escola. Un gran retard en l'escolarització de tots els ciutadans.
Maria-Teresa Codina
pedagoga fundadora de l'escola de renovació pedagògica Talitha el 1956 que el 1978 va iniciar l'experiència d'una escola per a infants d'ètnia gitana no escolaritzats.A partir d'una entrevista a la mestra Maria Teresa Codina Mir, coneixerem l'escola Avillar Chavorros a Can Tunis de Barcelona: els orígens, la història, el funcionament, la metodologia, les relacions amb els alumnes de procedència gitana i les seves famílies, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada