dissabte, 9 d’octubre del 2010

T1 T2 T3 T4 De l'escola dels il·lustrats uniformitzadors a la renovació pedagògica amb bases científiques.

Els quatre primers temes completen un bloc històric que convé entendre en conjunt, evolutivament. És bàsicament històric però en retenim allò que té plena vigència avui per a fer escola, fer la classe, ser mestre. El cert és que la pràctica docent escolar majoritària es basa més en costum que en fonamentació científica. Fins i tot, bones pràctiques docents solament es justifiquen perquè "van bé", "funcionen" sense conèixer-ne el fonament científic: biològic, psicològic, sociològic. Alguns mestres responen per condicionaments polítics (el currículum escolar legislat) o econòmics (recursos humans i materials). Tot s'ha de considerar, però amb els temes estudiats, assegureu el fonament de les pràctiques educatives ben travades en pedagogia.

Definicions, breus, pòpies i clares. Per comptes de definicions llargues, tretes de llibres, mireu de fer les vostres. Va bé posar de costat els conceptes del T1 i assegurar definir-los en una o dues línies sense que s'ensolapin els uns als altres.

En general s'observa que identifiqueu massa l'educació amb la socialització. Efectivament és el que va fer Durheim del qual no hem parlat. Però si que ho teniu explicat al ManualSSE1 a la primera pàgina i segona per arribar a Dewey que supera l'antinòmia.

Socialització i Educació. És el mateix? Si és el mateix, podriem suprimir-ne una. No; és diferent però es toquen i enllacen.

A veure si ho relliguem bé. Heu de llegir/pensar d'abaix a dalt:

SAVIESA. Estat pel qual l'humà té consciència total: del món, de la vida, del seu entorn més proper i es comporta amb mesura: decisió i prudència, ja lliure de frustracions. Convé estar obert a la saviesa però ni es compra, ni s'adquireix amb un màster, ni estudiant els millors autors savis. El qui ja ho sap tot i no aspira a més, que no té preguntes... ja no té possibilitat d'accedir a la saviesa. Arribar-hi és el teu destí, però no forcis gens la travessia. Has de pregar que el camí sigui llarg (Ítaca, Homer/Kavafis/Llach)




PENSAMENT. Construcció de la pròpia consciència: cosmovisió i sentit de la vida sobre els coneixements i competències d'acció assolits amb el suport del LLENGUATGE, dels llenguatges ( també matemàtic, gràfic-plàstic, corporal, de signes, braille)
INSTRUCCIÓ. Continguts procedimentals de l'ensenyament de caràcter repetitiu als qual cal arribar a habituar-se per fer-ho sense esforç.
APRENENTATGE. Procés d'interiorització personal de la cultura: coneixement i acció. L'educand coneix, desenvolupa..
ENSENYAMENT. Procés d'introduir a la cultura: coneixement i acció. L'educador mostra.
EDUCACIÓ. Procés de desenvolupament personal i social intencional
SOCIALITZACIÓ. El ser biològic es fa humà amb al socialització. Consciència social de...
VIDA. Naixement biològic. alimentació, son i protecció com tot animal.

Al seminari farem el joc de l'Activitat 1E. Tingueu el joc de les 9 cartes retallat. EDUCACIOcartes












EL MESTRE ha de tenir ACTITUD INVESTIGADORA



El dr. Itard (1802)que fa la seva intervenció amb l'infant salvatge per a desenvolupar socialització i llenguatge és un clar exemple d'actitud investigadora per anar prenent decisions. Molt ben interpretat segons documentació, probablement idealitzat, pel mateix Truffaut director del film L'Enfant sauvage. Pots accedir a tots els episodis. Visiona el 8 i el començament del 9 com a mínim.
Comenta'l

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada